فرازهایى از وصیّت نامه شهید مصطفى یوسفى

بسم الله الرحمن الرحیم

... خداوندا شرمنده‏ام در مقابل این همه کرم و بزرگوارى تو که هیچ ذهنى‏گنجایش آنرا نخواهد داشت، خود به بهترین شکل مى‏دهى و به بهترین صورت‏خریدارى. خدایا از ما درگذر که شکر این همه نعمت را به جاى نیاوردیم و هرگزنخواهیم توانست به جاى آوریم. امید که ما را عفو نمایى.

الهى بر محمد و آلش )علیهم السّلام( درود فرست که شهادت مى‏دهم که اوفرستاده خداست و على علیه‏السّلام و یازده جانشین همه از منصوبین تواَند. اى خداى‏بزرگ، رستگارى در گرو تبعیت و اطاعت از آنهاست. آنهایى که همه چیزشان را براى‏اسلام و نجات مردم بدون منت در طبق اخلاص گذاشتند، چراغ هدایت و نجات بوده‏و هستند و خواهند بود. خدایا در دنیا و آخرت بین ما و آنها جدایى میفکن و زندگى ومرگ ما را به مانند آنها قرار بده.

خدایا شهادت مى‏دهم به غیبت و ظهور حضرت مهدى عجل اللَّه تعالى فرجه‏الشریف که سربازانش در غرقاب خون و آتش مى‏غلطند و کوههاى آهن را مى‏شکافندو عدالت اجتماعى را و احکام الهى را حاکم مى‏سازند. پس اى خداى بزرگ ما را ازسربازان او قرار بده و چشمم را به نور جمالش منّور فرما.

شهادت مى‏دهم به حقّانیت مردى که در دل ظلمت درخشیدن گرفت وحجاب‏هاى ظلمت را شکافت و همچون محورى پروانه‏وار مشتاقین را به گرد خویش‏جمع ساخت و انقلابى بزرگ را شکل داد و دنیا و سیاستمداران را انگشت به دهان‏نمود. اطاعت از او اطاعت از پیغمبر خدا و خداوند تبارک و تعالى مى‏دانم، هر چه که‏در اطاعتش قاصر و مقصورم امیدوارم خداوند به این جرم مجازاتم ننماید.

امّا چندین سفارش از حقیرى که خود نیازمند است به نصیحت و پند و سفارش‏دیگران. ابتدا روى سخنم با کسانى است که در اثر برخى از نارسایى‏هاى سیاسى واجتماعى از همه کس و همه چیز بریده‏اند، باید بگویم ما براى این وارد صحنه نشدیم‏که حتماً و صد در صد به اهداف نایل آییم که حال با کمى یا زیادى پاره‏اى از مسایل‏از میدان بدر رویم و صحنه را ترک گوییم، بلکه قصد و هدف انجام تکلیف بوده و ماوظیفه داریم براى رسیدن به آرمان‏ها و اهداف الهى‏مان تا آخرین قطره خون بایستیم ورسیدن به یک هدف و پیمودن یک راه براى یک هدف مشخص و معلوم در آسایش‏و رفاه و آسودگى خاطر هر پیرزنى هم خواهد رفت. مردِ تلاش و کوشش کسى است‏که در کوران‏هاى سیاسى به قیام و تلاش بپردازد و اگر این فراز و نشیب‏هاى اجتماعى‏نبود هرگز تفاوت بین حجر بن عدى و کمیل با خواجه ربیع و ابوموسى در صحنه تاریخ‏روشن نمى‏گردید و هرگز تفاوت تو که خود را با وزیدن یک نسیم سیاسى همچون‏افراد گمراه در کوچه پس کوچه‏ها مى‏برى با کسى که با عمل به تمامى مواضع وروندهاى انقلاب باز صحنه را ترک نمى‏کند و با کمال امید به تلاش و تکاپو جهت‏آرمان‏هاى الهى مى‏پردازد واضح و روشن نمى‏گردید.

بدانید انقلاب در صحنه تاریخ دو سیر داشته، سیر وضعى و سیر انتقالى. سیروضعى در هر مقطعى نهضت‏هایى مى‏شود و تجربه‏اى مى‏گردد براى نهضت‏هاى بعدى‏و بدانیم سیرهاى وضعى انقلابات است که سیرهاى انتقالى آنرا تکمیل مى‏کند، یعنى اگرحرکت و نهضت سید جمال و مدرس و تنباکو و 15 خرداد و غیره نبود، مطمئن باشیم22 بهمن هم نبود و اگر 22 بهمن هم نباشد هرگز در آینده ما حرکت‏هاى قوى‏تر ومتشکل‏تر از آن در صحنه تاریخ و جهان نخواهیم داشت. پس تو نقش خودت را پیداکن و از این انقلاب و موقعیت حساس استفاده بنما تا تو هم براى آیندگان نقشى ایفاکرده باشى. همانطور که گذشتگان براى تو کردند.

]اى[مسوولین جمهورى اسلامى ]و[ روحانیت معظّم، امید است خداوند به‏مخلصین شما اجر دهد. چهار آفت بزرگ ما را مورد تهدید قرار داده: عدم تدوین‏ایدئولوژى، عدم توجه به مسائل سیاسى امنیتى، عدم توجه به کادر سازى، عدم توجه به‏مسائل برنامه‏ریزى که دیگر صحبت روى این مطالب فرصتش در این نوشته‏ها نیست ومسوولیت مستقیم آن به عهده شماست.

مردم تذکرى دارم در مورد روحانیت، من نمى‏خواهم بگویم که همه موردتأیید هستند، ولى مجموع روحانیت براى ما یک ارزش اجتماعى است. باید مواظب‏باشیم در کلام و اعمالمان خداى ناخواسته این ارزش اجتماعى خدشه‏دار نگردد وقداست آن شکسته نگردد که ضرر آن مستقیم به اجتماع خودمان وارد خواهد شد.علماء خوب و متقى را از فرصت طلبان بشناسید و به نحوى خداپسندانه آنها را ازاجتماع کنار بزنید...

دوستان عزیز امروز که این مطلب را به خدمت شما مى‏نویسم تقریباً مطمئن‏هستم که دیگر برگشتى و دیدارى مجدد در دنیا نخواهم داشت و انشاالله تعالى بزودى‏اگر خداوند عنایت کند به سوى دوستان از پیش رفته خواهیم شتافت. سفارشم به شماهمان سفارش برادر بزرگوار منصور فاتحى است، که جمع خود را حفظ کنید وپیوندهاى اعتقادى و قلبى و عاطفى را بین همدیگر تقویت سازید و مسجد را که خانه‏خداست، خالى نگذارید که مکان و پایگاهى بود که ما را هم پیوند داد و پیوندمان راقوى ساخت. امید است خداوند انوار ایمان را در قلوب شما سرازیر و براى لحظه‏اى‏شما را به خویش وانگذارد و دوستان شهیدمان را درجاتشان عالى است، متعالى‏بفرماید و در میعادگاه مؤمنین یعنى رضوان الهى ما را در کنار آنها قرار دهد. برایم‏طلب آمرزش نمایید و از خداوند بزرگ درخواست نمایید که شهادتم را بپذیرد.

در مسائل سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى مطالب زیادى داشتم و حرف‏و درد و دلِ بسیار که بگذار آنها را با خویش به قبر ببرم و در این زمینه لب به سخن‏نگشایم، فقط شما را در این زمینه سفارش مى‏کنم به اطاعت از احکام و دستورات الهى‏و اطاعت از امام.

یوسفى